Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

mgr Marta Krawczyk
Psycholog

 

Wtorek: 9:00 – 13:30

Środa: 9:00 – 12:00

Czwartek: 10:00 – 14:00

 

Po co jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna potrzebna jest wówczas, gdy w funkcjonowaniu dziecka pojawiają się niepokojące symptomy przejawiające się w sferze wychowawczej, emocjonalnej, społecznej, ruchowej czy komunikacji werbalnej.
Pomoc p-p polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.

Do kogo jest kierowana pomoc p-p?
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności:
• z niepełnosprawności;
• z niedostosowania społecznego;
• z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
• z zaburzeń zachowania lub emocji;
• ze szczególnych uzdolnień;
• ze specyficznych trudności w uczeniu się;
• z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
• z choroby przewlekłej;
• z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
• z niepowodzeń edukacyjnych;
• z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
• z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Kto może poprosić o objęcie opieką p-p?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia (np. adaptacja dzieci do przedszkola i wsparcie rodzica w tym zakresie), dyrektora przedszkola nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty prowadzących zajęcia z uczniem, poradni, asystenta edukacji romskiej, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Rola psychologa:
Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
• nadzorowanie prawidłowego przebiegu rozwoju dzieci;
• rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokojenia;
• prowadzenie działań diagnostycznych;
• konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych;
• wyjaśnianie przyczyn trudności w zachowaniu dzieci;
• współpraca z wychowawcami w celu zmniejszenia intensywności zaburzeń zachowania;
• inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej i psychologicznej w zależności od rozpoznawanych potrzeb;
• współpraca z rodzicami – prowadzenie konsultacji indywidualnych, prowadzenie doradztwa;
• wspieranie wychowawców i rodziców w rozwiązywaniu problemów z dzieckiem.

Na czym polega praca psychologa:
• Obserwacja dzieci w grupie podczas swobodnej aktywności, podczas zajęć oraz czynne uczestnictwo w zajęciach.
• Obserwacja podczas zajęć indywidualnych.
• Zajęcia indywidualne, gdy jest potrzeba przeprowadzenia diagnozy i dostarczenia wsparcia.
• Zajęcia indywidualne ogólnorozwojowe o charakterze terapeutycznym.
• Zajęcia grupowe.
• Poradnictwo i konsultacje dla rodziców.
• Poradnictwo i konsultacje dla wychowawców.
• Zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców w formie wystąpień tematycznych.
• Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne oraz radzenia sobie emocjami.

W ramach konsultacji zapraszam do kontaktu telefonicznego po uprzednim uzgodnieniu terminu za pośrednictwem nauczyciela.